söndag 23 oktober 2011

Bantning på G!

Idag har jag börjat med min bantning, som jag försökt fullfölja väldigt länge. Så nu ska vi se om jag klarar det. Jag har ett normalt BMI och är egentligen inte överviktig, men jag vill få bättre självkänsla och faktiskt våga åka till stranden nästa sommar, inte vara rädd för vad folk tycker om mig. T bantar också, men han äter inga grönsaker så han får det lite svårare. Han ska dock minska på portionerna och gå ut och gå.

Jag tror att det är viktigt att ha mål när man bantar, och det har jag.

Mål:

  • Komma i mina gamla jeans
  • Bli mer självsäker och nöjd med mig själv.
  • Bort med putmagen och feta lår.


Längd och vikt:
Målvikt: 63-65 kg | Nuvarande vikt: Ingen aning, kanske 73 kg
Längd: 177 cm.
Mål-BMI: Som minst 19 | Nuvarande BMI: 23,5
Mål-midjemått: 70-72 cm Nuvarande Midjemått: 79 cm

Hur ska det gå till?

  • Mycket mindre portioner, och byta ut det mesta mot grönsaker och frukt, och inget halvfabrikat, hemlagat är bättre.
  • Inget mer godis, ingen mer läsk och inga fler chips 
  • Inge skräpmat, och om man måste äta sånt så byt mot nyttigare alternativ, mcdonalds har sallad, pizzerior också.
  • Minst 30-40 minuters promenad varje dag, så småningom ska jag börja springa, men jag har överrörliga leder och måste träna upp lederna innan jag börjar springa annars måste jag hoppa på kryckor.

Har ni några fler bra tips?

2 kommentarer:

  1. Svar: Jaa det smakade underbart :D


    Mitt tips om du vill ner i vikt är att förbränna mer energi än vad du stoppar i dig. Altså om du äter 1500 kcal som man ska äta varje dag och sedan tränar en timma så kommer du gå minus ca 650 kcal. Kroppen bränner automatiskt 1500 kcal. Att banta kommer inte hjälpa dig för så fort du nått din målvikt och börjar äta normalt igenom kommer du gå upp. Ett annat bra tips är att äta på samma tider varje dag. Det gör också att du kommer börja gå ner mycket i vikt.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! :) Ska lägga det på tanken. Mitt mål är ju att gå ner i vikt och stanna där, inte ha en jojo-effekt. Då kan jag lika gärna strunta i det, men tanken är att ta sig dit och stanna där, och när man kommer igång med en sund livsstil så är det lättare att behålla den. Och det är min plan :)

    SvaraRadera